Ha komoly kapcsolatban élsz,
bizonyára te is elképzelted már az esküvőd napját. A csodás helyszínt, a
hercegnőhöz illő ruhát, a boldog izgatottságot, ahogy kimondod az igent…
Aztán ha minden jól megy, hirtelen
azon kapod magad, hogy ennek a mesebeli esküvőnek a megszervezése egyik
napról a másikra a te válladat nyomja. Egyszer csak annyi mindenre kell
gondolnod, hogy azt sem tudod, hol áll a fejed és mi az, amit elfelejtettél. Még
a legfelkészültebb párokat is érheti meglepetés, hiszen esélyes, hogy először
csináltok ilyet.
Vannak tipikus hibák, amelyeket
tapasztalataink szerint a párok nagy része elkövet és később megbán az esküvő
szervezésekor. Ha szeretitek egymást, akkor szinte lehetetlen teljesen tönkre
tenni a Nagy Napot, de jó adag stresszt, fejfájást és csalódást
megspórolhattok magatoknak, ha végigolvassátok az alábbi listát és elkerülitek
ezeket a csapdákat.
A vendéglista az egyik olyan dolog,
aminél megéri egy kicsit szőrösszívűnek lenni. Nyilván fontos a költségek
szempontjából, hogy hány embert hívtok meg, de még ennél is lényegesebb, hogy a
jelenlévőkkel hogyan érzitek magatokat.
Anyukád biztosan örülne, ha meghívnád
a régi barátnőjét, aki kiskorodban sokat játszott veled, de fel kell tenned a
kérdést, hogy mégis kinek az esküvőjéről van szó és mi ennek az alkalomnak a
lényege. Tényleg olyan emberek között szeretnél ünnepelni (és fizetni az
ellátásukért!), akik talán nem is találkoztak ezelőtt a pároddal?
Az a legfontosabb, hogy az
esküvőtökön fesztelenül tudjatok örülni, meghitten beszélgetni, ez pedig akkor
az igazi, ha tényleg azok vannak mellettetek, akik fontosak számotokra. Emiatt
semmiképp nem kell bűntudatot érezned! Ha félsz, hogy sértődés lenne, ha valaki
nem kapna meghívást, oszd ketté a vendéglistát, és legyenek olyanok, akiket
csak a ceremóniára hívsz meg, a vacsorára nem.
Első körben szinte minden esetben
túl sok ember kerül a készülő vendéglistára és utólag kell kihúzogatni a neveket.
Ha nem tudod, hogyan kezdj hozzá, hívd segítségül ezt a hasznos kis útmutatót,
amit készítettünk neked:
2. Nem magukat teszik az első helyre
Ez igaz akár az előbb említett
vendéglistával, akár az étellel, a zenével, a dekorációval, a hagyományokkal
stb. kapcsolatban. Rengetegszer halljuk a pároktól, hogy igazából nem is
szeretnének köszönetajándékot, nem akarnak homokot önteni vagy legszívesebben
ki sem öltöznének az esküvőre, mégis vállalják ezeket, mert félnek attól, hogy
mit fognak gondolni róluk mások.
Mindig elmondjuk, hogy ez az egyik
legnagyobb hiba, amit elkövethetnek.
Lehet, hogy igazából anyagilag és
minden egyéb szempontból mindegy nektek, hogy lesz-e köszönetajándék vagy sem,
és szimplán azért mentek bele, mert úgy szokás. Ha tényleg úgy gondoljátok,
hogy ez nem befolyásolja majd, hogyan érzitek magatokat az esküvőtökön, akkor nyugodtan
menjetek bele.
Ha viszont egyáltalán nem érzitek
valaminek szükségét vagy sokkal szívesebben csinálnátok a saját ízlésetek,
stílusotok, elképzelésetek szerint, akkor nincs az a hagyomány, amit kötelező
lenne megtartani, a vendégeknek pedig el kell fogadnia, hogy ez a nap most
kizárólag rólatok szól. Ha az előző pontból tanulva csak olyanokat hívtok meg,
akiknek tényleg fontosak vagytok, akkor még támogatni is fogják az egyedi
ötleteitek megvalósítását.
Ha kicsit azért tartotok tőle, hogy
sokkolni fogjátok a vendégeket, érdemes előzetesen egyeztetni velük például a
meghívó átadásakor arról, hogy mire számítsanak vagy miben szeretnétek a
részvételüket kérni.
3. Egyáltalán nem veszik figyelembe a vendégeket
Ez látszólag ellentmond az előző
pontnak, de hallgass végig!
Igaz, hogy az esküvőtök rólatok
szól és fontos, hogy a saját személyiségetekhez igazítsátok, amit csak lehet,
de az is biztos, hogy a szeretteitek jelenléte és vidámsága nélkül nem lenne
ugyanaz az egész. A vendégek közül sokan nagy eséllyel másik városból, faluból
érkeznek hosszú utazás után csak azért, hogy veletek legyenek, ezért pedig
megérdemlik, hogy tekintettel legyél rájuk.
Nem gondolunk nagy dolgokra:
- A menü kiválasztásakor ügyeljetek rá, hogy van-e a meghívottak között vegetáriánus vagy van-e valakinek ételallergiája, és legalább egy olyan fogást biztosítsatok, amiből ők is tudnak enni.
- Ha valaki nagyon messziről érkezik és meg tudjátok oldani, gondoskodjatok a szállásáról és küldjétek el neki a legegyszerűbb útvonalat a helyszínhez.
- Kérjétek el mindenkitől a kedvenc számát, és a saját választásaitok mellett játsszátok le ezek közül is az esküvőn.
- Figyeljetek rá, hogy ne legyenek üresjáratok, amikor a vendégek nem tudnak mit kezdeni magukkal: ne teljen el túl sok idő a ceremónia és a vacsora között, és biztosítsatok elfoglaltságot (például az ujjlenyomatfátok kidekorálását vagy vicces fotósarok kellékeket) a várakozási idő alatt.
- Próbáljatok mindenkihez odamenni és beszélgetni egy kicsit, főleg azokkal, akik alig ismernek valakit a vendégseregből, hiszen ezek az emberek kizárólag miattatok vannak itt. Ha olyanokat hívtatok meg, akik tényleg számítanak nektek, ez egyáltalán nem fog nehezetekre esni (ha pedig nem tudjátok elképzelni, hogy két mondatnál többet váltsatok valakivel, az jó jel, hogy talán nem is kellene ott lennie az esküvőtökön).
Ehhez hasonló apró figyelmességek
mindenkinek nagyon jól esnek. Jó megoldás lehet, ha a meghívóhoz mellékeltek
egy rövidke kérdőívet, amit visszajuttathatnak hozzátok. Ha külön email címet,
csetes beszélgetést, honlapot, Facebook-csoportot hoztok létre az esküvőtöknek,
itt is meginterjúvolhatjátok azokat, akik visszaigazolták, hogy jönnek.
4. Túl későn kezdik el a szervezést
Lehet, hogy túl korainak tűnik 6-8 hónappal az esküvő előtt
lefoglalni a székszoknyát vagy kiválasztani a köszönetajándékot, de higgy
nekünk: hosszú távon rengeteg stressztől kímél meg, ha hamar letudod, amit csak
lehet.
Egyrészt annyi dolgod lesz és annyi váratlan tényező léphet
fel, amit most még el sem tudsz képzelni, hogy a végén könnyen kapkodásba
fordul a dolog, másrészt rengetegen hagynak mindent az utolsó pillanatra, ezért
a szolgáltatók a főszezonban nem biztos, hogy annyi figyelmet tudnak fordítani
rád vagy olyan gyorsan (ha egyáltalán!) tudják teljesíteni a kéréseidet, ahogy
arra szükséged lenne.
A legjobb, ha az eljegyzés után, amint sikerül
kiválasztanotok egy körülbelüli időpontot, már el is kezdesz tájékozódni a
lehetőségekről. Írj listákat, jegyzetelj, készíts inspirációs táblát Pinteresten
és kérj árajánlatokat, mert ezek nagy segítségedre lesznek, amikor ténylegesen
le akarsz foglalni vagy meg akarsz rendelni valamit.
5. Folyamatosan irányítani akarnak mindent
Ez a te Nagy Napod és szeretnéd, hogy minden tökéletes
legyen. Hidd el, megértjük.
Ha úgy érzed, hogy azt sem tudod, hol áll a fejed, vagy
sírhatnékod van, mert a szalvéták színe két árnyalattal sötétebb lett, mint a
meghívóké, akkor most állj meg! Vegyél egy mély levegőt és kérdezd meg magadtól:
tényleg ennyire fontos ez? Megéri, hogy stresszeld magad miatta és minden
utadba kerülővel veszekedj? Ezen fog múlni, hogy jól érzitek-e magatokat az
esküvőn? A válasz szinte mindig az, hogy nem. Egy hónap múlva nem fog
számítani, és őszintén szólva rajtad kívül senkit nem érdekel, hogy milyen
színű a szalvéta.
Fontos, hogy jól válaszd meg a szolgáltatóidat. Olyanoktól
rendelj, akiknek a munkájában meg tudsz bízni, akik megértik, hogy mi mindennel
jár egy esküvő megszervezése, és akik bizonyították, hogy képesek kezelni a
problémáidat. Ha mindez megvan, akkor pedig egy kicsit el kell engedned a
gyeplőt, rájuk bízni, hogy tegyék a dolgukat, és élvezni az eljegyzésed
időszakát, elvégre (remélhetőleg) csak egyszer lesz részed benne az életben.
///
Amikor egy pár bejön hozzánk és tanácsot kér a dekorációval
kapcsolatban, mindig azt javasoljuk, hogy felejtsék el az összes addigi
esküvőt, amin jártak (kivéve, ha valami nagyon megtetszett), és gondolják
végig, nekik mi kellene ahhoz, hogy igazán jól érezzék magukat.